STATUT
JURAJSKIEGO FOTOKLUBU CZĘSTOCHOWA (2018)
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
-
Stowarzyszenie nosi nazwę: Jurajski Fotoklub Częstochowa w dalszych postanowieniach statutu zwane Stowarzyszeniem.
-
Stowarzyszenie , zostaje zawiązane na rzecz rozwoju kultury fotograficznej i popierania działalności twórczej w zakresie sztuk wizualnych.
-
Siedzibą Stowarzyszenia jest Częstochowa. Terenem działania jest Rzeczpospolita Polska. Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie może działać na terenie innych państw z poszanowaniem tamtejszego prawa.
-
Stowarzyszenie jest zawiązane na czas nieograniczony. Posiada osobowość prawną. Działa na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach ( Dz.U. z 2001, Nr 79, poz. 855 z późn. zm.) oraz niniejszego statutu.
-
Stowarzyszenie może należeć do innych krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach.
-
Działalność Stowarzyszenia oparta jest przede wszystkim na pracy społecznej członków i świadczeniu wolontariuszy. Do prowadzenia swych spraw Stowarzyszenie może zatrudniać pracowników oraz powoływać biura.
-
Stowarzyszenie ma prawo używania pieczęci i logo. Wzór pieczęci i logo ustala Zarząd Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ II
CELE I ŚRODKI DZIAŁANIA
- Celem Stowarzyszenia jest: – upowszechnianie i tworzenie wartości kultury, – prowadzenie działań z zakresu edukacji fotograficznej i filmowej
– wymiana informacji oraz dyskusję dotyczące spraw artystycznych i technicznych fotografii, a także materiałów fotograficznych i sprzętu
– wzajemna ocena prac przedstawianych przez członków i gości oraz zestawów przygotowanych na wystawy i konkursy
– informowanie członków o aktualnie odbywających się konkursach, wystawach i innych imprezach fotograficznych
– organizowanie wspólnych wyjazdów na wystawy fotograficzne do innych miast
– podnoszenie poziomu artystycznego prac członków poprzez udział w wystawach i plenerach fotograficznych oraz dążenie do nadawania kolejnym osobom statusu członków rzeczywistych FOTOKLUBU
– organizowanie cyklicznych, lokalnych przeglądów fotografii o charakterze konkursowym – o wcześniej określonych tematach
– pomoc przy organizowaniu wystaw indywidualnych członków Jurajskiego Fotoklubu Częstochowa
– współpraca przy organizowaniu wystaw z ROK oraz organizacja wystaw ogólnopolskich
-
Stowarzyszenie swe cele realizuje poprzez:
-
organizowanie różnorodnych form uczestnictwa w kulturze,
-
szeroką współpracę z innymi podmiotami na rzecz rozwoju fotografii i filmu oraz współpracę zagraniczną,
-
wspieranie inicjatyw artystycznych i twórców oraz młodych talentów,
- wypracowywanie innowacyjnych form uczestnictwa w kulturze,
- wypowiadanie się w ważnych sprawach w zakresie technik obrazowania,
- organizowanie różnych form edukacji,kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego
- działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej
- wspieranie działalności Regionalnego Ośrodka Kultury w Częstochowie,
- prowadzenie działalności wydawniczej i wystawienniczej
- integrowanie i uaktywnianie środowisk lokalnych
- typowanie i przyznawanie medali, odznak, odznaczeń i nagród w dziedzinie kultury,
- prowadzenie innych działań służących realizacji celów Stowarzyszenia.
- organizowanie aukcji i sprzedaż fotografii, usług fotograficznych oraz sprzętu fotograficznego.
- Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą jako działalność dodatkową w stosunku do działalności statutowej, dochodów z niej uzyskanych na realizację celów statutowych.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE – PRAWA I OBOWIĄZKI
-
Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia.
-
Stowarzyszenie posiada członków:
-
zwyczajnych,
-
wspierających,
-
honorowych.
-
Członkiem zwyczajnym Stowarzyszenia może być każda pełnoletnia osoba fizyczna, mająca pełną zdolność do czynności prawnych oraz nie pozbawiona praw publicznych, która:
-
złoży deklarację członkowską na piśmie,
-
akceptuje statutowe cele Stowarzyszenia.
-
Członkiem zwyczajnym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji.
-
Członkiem wspierającym Stowarzyszenie może zostać osoba fizyczna i prawna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
-
Członkiem wspierającym staje się po złożeniu pisemnej deklaracji na podstawie uchwały Zarządu.
-
Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
-
Uchwalę o nadaniu członkostwa honorowego podejmuje Walne Zebranie bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
-
Członkowie zwyczajni mają prawo:
-
biernego i czynnego uczestniczenia w wyborach do władz Stowarzyszenia,
-
korzystania z dorobku, majątku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
-
udziału w zebraniach, wykładach oraz imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie,
-
zgłaszania wniosków, co do działalności Stowarzyszenia,
-
Członkowie zwyczajni mają obowiązek:
-
brania udziału w działalności Stowarzyszenia i realizacji jego celów,
-
przestrzegania statutu i uchwał władz Stowarzyszenia,
-
regularnego opłacania składek,
-
dbania o dobre imię Stowarzyszenia i przyczyniania się do wzrostu jego znaczenia.
-
Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego ani czynnego prawa wyborczego, mogą jednak brać udział z głosem doradczym w statutowych władzach Stowarzyszenia, poza tym posiadają takie prawa jak członkowie zwyczajni.
-
Członek wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania statutu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
-
Członkowie honorowi i wspierający są zwolnieni ze składek członkowskich.
-
Utrata członkostwa następuje na skutek:
-
pisemnej rezygnacji złożonej na ręce Zarządu,
-
skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe
-
wykluczenia przez Zarząd:
-
z powodu postępowania rażąco sprzecznego z niniejszym Statutem oraz uchwałami organów Stowarzyszenia,
-
z powodu ciągłego nieuczestniczenia w pracach Stowarzyszenia,
-
z powodu nieusprawiedliwionego zalegania z zapłatą składek członkowskich przez okres 1 roku, pomimo pisemnego upomnienia przesłanego droga pocztową lub poprzez e-mail.
-
na pisemny wniosek trzech członków Stowarzyszenia,
-
śmierci członka oraz utraty osobowości prawnej przez osoby prawne.
-
Zarząd ma obowiązek przesłać wykluczonemu członkowi zawiadomienie o ustaniu członkostwa poprzez e-mail.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
-
Władzami Stowarzyszenia są:
-
Walne Zebranie Członków,
-
Zarząd,
-
Komisja Rewizyjna.
-
Kadencja władz wybieralnych Stowarzyszenia trwa pięć lat, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym bezwzględną większością głosów,
-
Uchwały Zarządu i Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania.
-
Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia. W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
-
z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni,
-
z głosem doradczym – członkowie wspierający, honorowi oraz zaproszeni goście.
-
Walne Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne.
-
Walne Zebranie Członków zwyczajne jest zwoływane raz w roku przez Zarząd Stowarzyszenia. Termin i miejsce obrad Zarząd podaje do wiadomości wszystkich członków co najmniej na 10 dni przed terminem zebrania.
-
Walne Zebranie Członków nadzwyczajne może się odbyć w każdym czasie. Jest zwoływane przez Zarząd z jego inicjatywy, na wniosek Komisji Rewizyjnej lub pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
-
Obradami Walnego Zebrania kieruje Prezydium w składzie: prezes i sekretarz.
-
Uchwały Walnego Zebrania Stowarzyszenia zapadają bezwzględną większością głosów w obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków. Głosowanie jest jawne.
-
Do kompetencji Walnego Zebrania należą:
-
określenie głównych kierunków działania i rozwoju Stowarzyszenia,
-
uchwalanie zmian statutu,
-
wybór i odwoływanie , członków Komisji Rewizyjnej oraz członków Zarządu
-
udzielanie Zarządowi absolutorium na wniosek Komisji Rewizyjnej,
-
rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
-
uchwalanie budżetu,
-
uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz wszystkich innych świadczeń na rzecz Stowarzyszenia,
-
podejmowanie uchwał w sprawie przyjęcia członka honorowego,
-
rozpatrywanie wniosków i postulatów zgłoszonych przez członków Stowarzyszenia lub jego władze,
-
rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
-
podejmowanie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku,
-
podejmowanie uchwał w każdej sprawie wniesionej pod obrady, we wszystkich sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz Stowarzyszenia.
-
Zarząd jest powołany do kierowania całą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Walnego Zebrania Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
-
Zarząd składa się z 5 osób, w tym prezesa, wiceprezesa, sekretarza, specjalisty ds. szkoleń i skarbnika. Zarząd z pośród swoich członków wybiera osoby funkcyjne.
-
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na 6 miesięcy. Posiedzenie zwołuje Prezes.
-
Do kompetencji Zarządu należą:
-
realizacja celów Stowarzyszenia,
-
wykonywanie uchwał Walnego Zebrania Członków,
-
sporządzanie planów pracy i sprawozdań z działalności oraz budżetu,
-
sprawowanie zarządu nad majątkiem Stowarzyszenia,
-
podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu lub obciążaniu majątku Stowarzyszenia oraz zasad korzystania z majątku przez jego członków,
-
reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
-
zwoływanie Walnego Zebrania Członków,
-
przyjmowanie i skreślanie członków,
-
prowadzenie listy członków Stowarzyszenia.
-
Członkowsko w Zarządzie ustaje na skutek:
-
Złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Komisji Rewizyjnej;
-
skazania prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe.
-
śmierci członka Zarządu.
-
Komisja Rewizyjna powoływana jest do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia. Działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
-
Komisja Rewizyjna składa się z 3 członków zwyczajnych, w tym przewodniczącego, zastępcy oraz sekretarza.
-
Członkowie Komisji Rewizyjnej nie są i nie mogą być członkami organu zarządzającego ani nie pozostają z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej.
-
Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy:
-
kontrolowanie co najmniej raz w roku całokształtu działalności Stowarzyszenia, czuwanie nad celowością, rzetelnością, gospodarnością oraz legalnością działania Stowarzyszenia, w tym przede wszystkim Zarządu,
-
składanie wniosków z kontroli na Walnym Zebraniu Członków,
-
prawo wystąpienia z wnioskiem o zwołanie Walnego Zebrania Członków oraz zebrania Zarządu,
-
składanie wniosków o absolutorium dla władz Stowarzyszenia,
-
składanie sprawozdań ze swojej działalności na Walnym Zebraniu Członków.
f) uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają większością głosów w obecności wszystkich jej członków.
-
W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienie ich składu może nastąpić w drodze dokooptowania, którego dokonują pozostali członkowie organu, który uległ zmniejszeniu. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę składu organu.
-
Zabrania się :
a ) udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem Stowarzyszenia w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy Stowarzyszenia pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwani dalej osobami bliskimi
b ) przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach;
c ) wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich chyba, że to wykorzystywanie bezpośrednio wynika z celu statutowego;
d ) zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie Stowarzyszenia, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
ROZDZIAŁ V
MAJĄTEK I FUNDUSZE
-
Majątek Stowarzyszenia powstaje:
-
ze składek członkowskich,
-
darowizn, spadków, zapisów,
-
dotacji i ofiarności publicznej,
-
dochodów z działalności statutowej,
-
dotacji ze środków publicznych,
-
z innych źródeł zgodnych z przepisami prawa.
-
Wszelkie środki pieniężne mogą być przechowywane wyłącznie na koncie Stowarzyszenia.
-
Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z obowiązującymi przepisami.
-
Decyzje w sprawie nabywania, zbywania i obciążania majątku Stowarzyszenia podejmuje Zarząd.
-
Do zawierania umów, udzielania pełnomocnictwa i składania innych oświadczeń woli, w szczególności w sprawach majątkowych wymagane są podpisy dwóch członków Zarządu działających łącznie.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
-
Uchwałę w sprawie zmiany statutu oraz uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Walne Zebranie Członków kwalifikowaną większością głosów (2/3), przy obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania.
-
Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków powołuje Komisję Likwidacyjną, która przeprowadzi likwidację Stowarzyszenia.
-
Majątek Stowarzyszenia w przypadku jego likwidacji może być przekazany jedynie na realizację celów Stowarzyszenia.
-
W sprawach nie uregulowanych w niniejszym statucie zastosowanie mają przepisy ustawy Prawo o Stowarzyszeniach.